المتابعون

الأحد، 20 أكتوبر 2013

مسابقة (اجمل قصيدة)

هاى يا بنانيت يا عساسيل طبعا انتو فهمتو المسابقة دى بتكلم عن ايه

المسابقة دى هى سهلة اوى وجميلة وبتخلى البنت بتحب الشعر والثقافة

مسابقتنة بتكلم عن الثقافة وهى عبارة عن ان كل بنت هتجبلى قصيدة من تئليفها

بس انا دلوقتى بديكوا مثال على الشاعر(هشام الجخ)طبعا كلنا عارفينو والقصيدة اسمها (رحيل ابنتى) يعنى 

بنتو ماتت بسرطان فى الدم عندها3شهور اسمها وعد

يا حتة القلب اللي مات..

وَعْد يا ست البنات

حافضل أحبك من سكات

واشرب سجاير برة أوضتك من سكات

والبس هدومي وانتي نايمة واقفل الباب من سكات

وافضل أعلّم كل شهرين جوة كشف التطعيمات..

وافضل أَحَوِّش لك جهازك واشتري لك طقم صيني

وابقى حالق دقني دايما وانتي بس اللي تبوسيني

إوعي ماما تعرف اننا جبنا شيبسي

فكّريني واحنا نازلين ابقى اجيب لك بُكرة بيبسي

ما تتشاقيش في المدرسة ومتلعبيش وسط الولاد

وفكريني ابعت معاكي صورة لشهادة الميلاد

ياه ع الوجع لما بتِصْغَر من مرارته أي آه

ولا يصحكش من حلمك .. إلا على شهادة الوفاة.

فا انا بقا مش عايزة كل بنت تجبلى قصيدة من على النت وتقول دى بتاعتى

لا تقلفيها وتقوليلى اسمها وياريت تبقى من 5سطور وتكتبيها ليا هنا فى التعلقات 

صور حاجات من ستارديزان ب25 دولارز اى حاجة انتى عيزاها من هدوم او ديكور

وانا هختار احـــــــــســـــــــن قصيدة تعجبنى واديها الهداية بتاعتها

مــــــــــع الســـــــــلامـــــة

maryhesham23

هناك 7 تعليقات:

  1. ههههههههههـ حلوة الفكرة بس غريبة شوية موافقة عليها يا ميريهان

    ردحذف
  2. انا بشترك وهالقصيدة ماما الفتها لحظة وجاية daloa.love.me2

    ردحذف
  3. بهجة العيد فى وجوه المحرومين رايتها دمعة

    ورايت الورد فى معاصمهم سلاسل

    تقيد الفرح فى محاجر القلب

    وتقتل الحب وتزرع فى دروبهم الشوك

    daloa.love.me2

    ردحذف
    الردود
    1. حلوة اوى انتى اترشحتى للدور النصف النهائى
      عايزين واحدة كمان عشان تنافسيها ونشوف فى الاخر مين الى القصيدة تبعها هتعجبنى

      حذف
    2. بدمع العين بكاها

      ولله شكى هواها

      فراحت هى تنادى

      بالعشق رب العباد الذى خلقها وسواها

      ان يرحم قلوب العاشقين

      وان لا يفرق دروبهم

      كما فرق الزمن عنها هواها



      اسمي daloa.love.me2

      حذف

  4. أقول في نفسي وأنا أعايد الناس :::::متى بشوفك تكمل أفراح عيدي
    أجامل وربي عليم ٍ بالإحساس ::::::: وشهو شعوري وأنت عني بعيدي
    اللي خذاني لك على سهو هوجاس ::::: حسيت نفسي وسط ربعي وحيدي
    لو حسوا بما بي يقولون لاباس ::::::: بدال قولة على عيدك سعيدي
    لاصرت عندي وقتي أعياد وأعراس:::: حتى ولو إني وسط سجنٍ حديدي
    عاشرت خلان وتخالطت بأجناس::::: محدٍ سواك أهديته القلب بيدي !!
    من تحت ما طا الرجل لي هامت الراس:::: كلش هويته فيك والله شهيدي
    لقيت بك ذوقي وأنا قاطع الياس:::::: ومعك بدا يحيا الأمل من جديدي..
    mlivm1

    ردحذف

اهلا بجميع الاعضاء الكرام مهمة طاقم عملنا هي تقديم الاخبار اليكم اول باول واسعادكم بكل مقدرتنا

بحث هذه المدونة الإلكترونية


.